Thursday, April 24, 2008

Example Of A Simple Drip Irrigation Method/ Contoh Kaedah Sistem Pengairan Titisan Yang Mudah


This is a model of a simple drip irrigation system of a tomato transplant. Notice that it is planted on a soil which already have some nutrient. The Irrigation is

supplying the water and additional nutrient if needed. The UV resistant plastic is 0.6 mil and cost 3.5 times as much as the original plastic. It is more durable and transmits more light to optimise the photosynthesis. The dials are set for: hoophouse - 2hrs every 2 days, other bed - 20 minutes every 8 hours.


___________________________________________________________________

Ini adalah model sistem irigasi titisan yang mudah. Contoh yang ditunjukkan adalah pada tanaman yang menggunakan tanah. Sistem ini dipasang untuk memastikan pokok mendapat air yang mencukupi disamping membuat pembajaan secara automatik. Kaedah ini semakin popular kerana sangat sukar untuk mendapatkan pekerja l adang yang terlatih sekarang ini. Oleh itu kaedah irigasi titisan adalah alternatif yang terbaik kerana kadar pengairan dan jumlah baja dapat ditentukan dan sistem pengairan dilakukan secara automatik. Kaedah ini bukan sahaja lebih efektif tetapi juga lebih murah berbanding mengupah pekerja untuk membaja atau membuat siraman sekirany a tiada hujan turun.

No comments:

Post a Comment